3 Kokro, dolfijnen, kaaimannen en een Djogo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Wesley - WaarBenJij.nu 3 Kokro, dolfijnen, kaaimannen en een Djogo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Wesley - WaarBenJij.nu

3 Kokro, dolfijnen, kaaimannen en een Djogo

Blijf op de hoogte en volg Wesley

11 December 2012 | Suriname, Paramaribo

Inmiddels 2 weken geleden heb ik wat woorden geschreven over de Spoedeisende Hulp. De inburgering ging wonderwel vrij vlot en ben inmiddels aardig bedreven geraakt in het in drievoud schrijven van labaanvragen, patienten doorsturen naar andere specialisten en heb de shortcut naar het lab gevonden (aangezien je anders nog langer op je uitslagen moet wachten).

Zoals eerder gezegd verblijven hier veel Nederlandse co-assistenten en andere stagiares - daarmee worden de nodige etentjes/stapavonden en tripjes gemaakt. Zo ook de afscheidstrip van twee heren die hier een paar maanden door hadden gebracht. Voor een vriendenprijsje nam 'Larry on Tour' ons mee in zijn partybus richting 3 Kokro op een paar uur rijden van Paramaribo. Op vrijdag 30 november konden we na een flinke file de stad verlaten en gaat de asfaltweg over in een weg van Bauxiet - dat rode goedje waardoor de weg een lekker karakteristiek (en hobbelig) uiterlijk krijgt. Bauxiet is een belangrijk product van Suriname - vanaf 1916 werden hier de eerste hoeveelheden geproduceerd en is tot op heden een belangrijke inkomstenbron. Eenmaal in 3 Kokro kon ik de die week aangeschafte hangmat ophangen en werd de BBQ opgestookt. Na de nodige gezelligheid was het even wennen in de hangmat - maar wát slaapt dat goddelijk zeg! Wellicht heeft de vermoeidheid meegespeeld maar dat subtiel heen en weer deinzen en genieten van de jungle/bush geluiden zorgt voor een perfecte nachtrust (ware het niet dat sommige borrelaars in de vroege ochtend nog een paar nummertjes Guus Meeuwis meenden te moeten draaien). Na de terugrit - welke werd onderbroken door een stukje Paintball (veel te warm, veel te veel kogels in een veel te dicht bebost stukje) reden we langs het vliegveld om de heren gedag te zeggen en kon het weekend weer door gaan.

Na het weekend volgde een Dolfijnen- en Kaaimannentour. Na een korte rit stapten we in een houten korjaal (vissersboot met zo'n stinkende en lawaaierige buitenboordmotor) en konden we bij ondergaande zon genieten van de dolfijnen die rond onze boot zwommen. Geen prachtige show en het water van de rivieren hier is hartstikke bruin, maar wel leuk om mee te maken. De ondergaande zon leende zich verder perfect voor een serie portret- en groepsfoto's dus ik heb me goed uit kunnen leven met m'n Japanse speelgoed (aka m'n spiegelreflexcamera). Er werd bij schemering een overstap gemaakt in de minivariant van onze korjaal en met 4 man scheurden we door de smalle wateren van de moerassen richting de kaaimannen (laat het Natuurmonumenten maar niet horen). Compleet lekgestoken door de mosquito's was het met zaklamp zoeken naar rode puntjes in het water - de ogen van een kaaiman - die vervolgens door de bootman behendig werd gevangen. Uiteraard mochten we 'm even vasthouden! Zie foto's!

Ook stond Sint die zelfde week voor de deur en vierden we met alle Gongrijpers (inmiddels oplopend naar 20-25 man) Sinterklaas. Alle huizen hadden een lekkere snack gemaakt en de tafel stond dan - naast veel flutcadeaus - vol met quiche, salades, wraps en andere lekkernijen.

Om dit verhaal af te sluiten nog een laatste trip (vergeet niet dat de focus van dit verhaal op Suriname ligt en niet op de Spoedeisende Hulp ervaringen - anders denken jullie dat ik niets anders doe dan trips en feesten, hoewel...); we hadden onze aanvankelijk geplande Rayleighvallen vervangen voor een trip naar Bigi Pan met 'Larry on Tour'. Met een selecte, doch uiterst gezellige, groep vertrokken we zaterdagochtend richting district Nickerie - waar ook de stad Nieuw-Nickerie ligt (2e stad van het land met zo'n 15000 inwoners). In de buurt hiervan stapten we in de korjaal om via een verkapte sloot, inclusief dijkje waar we de boot overheen moesten duwen, uit te komen bij Bigi Pan - het grote meer. Indrukwekkend als je aan komt varen, nog gaver waren de paar huizen die in het meer waren gebouwd. Aanlegsteiger, veranda en hangmatje ophangen - alleen maar meer om je heen. Heel relaxt, heel vanzelfsprekend, maar de foto's maken jaloers. In de middag de netten uitgezet en zelf vis gevangen, verder nog mooie vogels gespot, foto's gemaakt van de bizarre bomen die uit het water steken en genoten van de kookkunsten van Larry. Na nog een avondje gefaald te hebben in het kaaimannen jagen en de nodige gezelligheid werden we weer vroeg gewekt door de prachtige zonsopgang. Via moerasachtige stukken voeren we richting zee om daar een modderbad te nemen - welbekende foto's inmiddels en in de middag werd de terugweg ingezet. De nodige Djogo's (literflessen Parbo bier - de Surinaamse brouwerij) werden ingeslagen en al gauw knalde de muziek uit de luidsprekers. Tot we ineens onderweg op een willekeurig moment stopten. De jonge Surinamer die op zijn brommer had gezeten aan de kant van de weg stapte op de bus af, de chauffeur verschoof een stoel en we vervolgenden de reis tot een controlepost van de politie. Nickerie - Paramaribo schijnt een populaire drugsroute te zijn, dus zo nu en dan worden papieren gecontroleerd. Wat bleek (ook uit eerdere gesprekken die druk de dag daarvoor in het Sranang (dialect) werden gevoerd): de chauffeur had niet de juiste rijbewijzen bij zich, dus deze creatieve oplossing zorgde ervoor dat we onze weg konden vervolgen. Hilarisch. Een paar honderd meter na de controlepost stapte de jongeman weer uit en nam onze chauffeur het over. Misschien nog hilarischer was het moment van de 2e tussenstop. Inmiddels was de voorraad Djogo's gereduceerd tot nul en liepen we bij toeval in 2 groepen de bus uit. Met 2 anderen kocht ik een nieuw voorraadje (dubbele Djogo p/p, zodat de anderen ook wat zouden hebben), zetten deze in de koelbox en namen weer plaats - bij het terugkomen van de tweede groep bleken ook zij dit zelfde idee te hebben opgevat. Hoe de rest van de terugreis verliep hoef ik denk ik niet verder toe te lichten. De Burger King was in ieder geval een welkome afsluiting van het weekend.

Bakra, geniet van het frisse weer in Nederland, hier zijn we nog in afwachting op de regentijd - op een enkel regenbuitje na, valt 't tot nu toe reuze mee. Een warme sinterklaas en een warme kerst + oud/nieuw. Bizar. Wel leuk!

• 11 December 2012 - 20:08

Lars:

Gaaf op te lezen!!! Ik blijf je volgen ouwe ;)

• 11 December 2012 - 21:57

Yvonne:

Hoi Wes,
    Ik hoef niet te vragen hoe het is, de beelden spreken voor zich. Ik ben nu alweer benieuwd naar het vervolg
    verhaal. Liefs en xx mams

• 11 December 2012 - 23:08

Hans:

Het is weer genieten om ook dit verhaal van je te lezen Wes! Door jouw fijne manier van schrijven voelt het alsof je het zelf meemaakt!! Wat een heerlijke belevenissen joh en een mooie combi werken en suriname ontdekken! Geniet ervan he en ik zie al weer uit naar je volgende story!!
    Liefs pa

• 27 December 2012 - 20:37

Corrie Hoogendoorn:

Ha Wesley,

Wat schrijf je heerlijk beeldend, wat ontzettend leuk om je belevenissen zo te volgen, wat een schat aan ervaringen. Stiekum ben ik een beetje jaloers op je, haha.
    geniet ervan en veel succes op de SEH.

Goede jaarwisseling gewenst en ben benieuwd hoe je dit gaat beleven.

groet,
    Corrie

• 02 Januari 2013 - 17:00

Marieke:

Ha Wes,

Gave foto's, ik had dit verhaal nog niet gelezen, mooie avonturen hoor :)

Tot snel en alvast veel plezier in Brazilie!

• 02 Januari 2013 - 23:43

Sophie Habets:

Wes!!!

Wij hebben nog genoten van jullie chocosaus...een week lang ;-)

Lfs